co za fatalny głos głównego bohatera, cały film mówi cicho i niewyraźnie. Jest to główny
mankament filmu.
" [...] może są tacy, którzy nawet w ciemnościach potrafią dostrzec niewyraźne zarysy tego co będzie jutro. Poglądy te mogą brzmieć zaskakująco w ustach fizyka, ale nauka współczesna nie wyklucza tego, że przyszłość istnieje w teraźniejszości, podobnie jak przeszłość istnieje w naszej pamięci"
trochę ten cytat wyrwany...
Franciszek szukał nauki, która opisała by mu rzeczywistość, odpowiedziała na jego pytania dotyczące świata. Gdy zaczynał studia na wydziale fizyki myślał, że to właśnie fizyka "tworzy system praw i zasad tak ogólny, że można nim opisać rzeczywistość, można nim opisać świat, właśnie to jest ten klucz do poznania...
"(...) film spełnia fundamentalne konieczności, żeby móc mowić o wywodzie filozoficznym, czy
może teologicznym. Od początku metoda prowadzenia opowieści jest taka, że wiadomo, że jest to
człowiek przez duże C, równocześnie opowiada o konkretnym przykładzie, który musi nas
wzruszać i jednocześnie używał bardzo...
Film rozpoczyna się słowami profesora Tatarkiewicza:
"Iluminacja, nazwa i pogląd wprowadzony przez Augustyna. Utrzymał się przez całe wieki średnie.[...] W myśl tego przekonania, osiągamy wiedzę przez oświecenie umysłu, wtedy to umysł bezpośrednio widzi prawdę, tak jak oczy widzą realny świat - wprost bez...
Oto historia młodego człowieka uwikłanego w codzienność polskiej rzeczywistości lat sześćdziesiątych Historia naznaczona piętnem ówczesnych realiów owi jednak o tak uniwersalnych wartościach, jak prawda i pewność poznania. Chłodna, czasami aż nadto manifestacyjnie obiektywna narracja, przerywana uczonym komentarzem,...
więcejBardzo dobra kinematografia - niebanalny, nieprzegadany, inteligentny sposób narracji. Bohaterowi o coś chodzi, miota się, szuka, walczy - i to wszystko w nim widać. Zaangażowanie Latałły, który nie był aktorem profesjonalnym, było doskonałym wyborem - on jest naturalny, utożsamiamy się z młodym człowiekiem i jego...
ŚWIETNA ROLA LATAŁŁO JAKO FRANCISZKA (NAWET TEN FATALNY GŁOS BYŁ ŚWIETNY) CAŁY FILM REWELACYJNY MYŚLOWO CAŁY ZANUSSI (MISTRZ W PEŁNYM TEGO SŁOWA ZNACZENIU)
Iluminacja to typowy manifest przeciwko umysłom ścisłym. Zanussi(nomen omen) pokazuje nam Franciszka. Jest on typowym umysłem wąskotorowym, mięczakiem i tak dalej, który szuka sensu życia w naukach taki jak, kolejno:fizyka, biologia. I co? i okazuje się, że odpowiedzi nie ma i lepiej być humanistą. No, a może nie?
"Iluminacja" to w moim mniemaniu historia, która za warstwą całego spektu fabuły, podejmuje problem uguntowania człowieka w świecie. Bohater próbując odnależć sens swojego istnienia, w pewnym sensie gubi się w rozmaitych drogach, jakie podsuwa mu życie. Film przeplatany jest z jednej strony intelektualnymi...
Film jest bardzo, ale to bardzo niespójny, chyba głównie przez to, że stara się powiedzieć o
wszystkim. A wystarczyło by o czymś małym opowiedzieć i nadać temu odpowiednią formę.
Boję się użyć tego słowa, ale pod koniec seansu uznałem, że jest to pseudointelektualizm, co tym
bardziej smuci, że zaserwowano nam to z...
bylem pozytywnie nastawiony do tego filmu, bo przedtem obejrzalem barwy ochronne i constans
naprawde przyzwoite filmy. Pomysl narracji byl ciekawy, ale z realizacja gorzej. Strasznie surowy
obraz, koszmarna postac glownego bohatera i aktor grajacy go. Widzialem podobnie posklejane
filmy nawet bardziej...
w tym filmie chyba chodzi o te sytuacje w których bohater miał małe przebłyski iluminacji, jak wtedy kiedy trzymał w dłoniach śnieg albo na samym końcu - wtedy chyba doznawał objawień, które były namiastką tego o czym na początku mówi Tatarkiewicz.
Zanussiemu mogło się wydawać, że tworzy ważki film o niemożności opisania człowieka za pomocą nauk ścisłych, że to kino autorskie najwyższego sortu, ale wyszedł mu banał z przesłaniem, które może się wydawać nieco kontrowersyjne: otóż, gdyby Franciszek nie powstrzymał swojej niedoszłej jeszcze wtedy małżonki i pozwolił...
więcej